Alla våra inspirationsseminarier är kostnadsfria. Flera seminarium kommer i höst!
Stora omvärldsförändringar ställer nya krav på förbättringsarbetet
Ett tufft ekonomiskt läge, handelskrig och geo-politiska osäkerheter har skapat stora utmaningar för många företag och organisationer. Parallellt med detta accelererar den tekniska utvecklingen, artificiell intelligens skapar nya möjligheter och hot samtidigt som kundernas preferenser ändras. I dagens snabbföränderliga och oförutsägbara värld räcker det inte med sunt förnuft för att lyckas. Vad som krävs är ett systematiskt förbättringsarbete som är strategiskt inriktat och förankrat i hela organisationen. Det nya normala måste vara att ständigt förbättra mot tydliga mål. Hur en verksamhet ska lyckas med detta är en av de allra viktigaste frågorna idag. En fråga som är totalt avgörande för huruvida en organisation ska lyckas med att ta vara på alla spännande möjligheter i dagens snabba utveckling eller riskera att blir styrd av situationen och därigenom förlorar manöverförmåga och kontroll.
Välkommen till vårt kostnadsfria inspirationsseminarium där Lars Sörqvist kommer att berätta om hur omvärldsförändringar ställer nya krav på förbättringsarbetet och vad som krävs för att lyckas.
Datum: 22 Augusti 08:30-09:30 och 18 september 08:30-09:30
Var: Online via Zoom
Kvalitet – den missförstådda och undervärderade kompetensen!
Kvalitet och kvalitetsutveckling är ord som används ofta. De flesta företag och organisationer har dessutom någon form av kvalitetsorganisation och en kvalitetschef. Förståelsen för vad detta arbete egentligen handlar om varierar dock kraftigt. Ledningspersoner, medarbetare och även kvalitetsprofessionella har ofta en ganska oklar bild av kvalitetsarbetet och skillnaderna är stora i hur man ser på och prioriterar detta arbete i vardagen.
Per definition är kvalitet en organisations förmåga att möta behov och förväntningar hos dem denna finns till för. Detta innebär att kvalitet i princip handlar om varför en organisation existerar och uppnår framgång, något som självklart inte en enskild intern enhet kan lösa av egen kraft utan kräver ledarskap, kultur och gedigen kunskap i hela verksamheten. Ett sådant kvalitetsarbete är vad man finner i de ledande organisationerna.
I många andra organisationer har kvalitet dock blivit något helt annat och väldigt avgränsat. Ofta kretsar kvalitet där primärt om upprätthållande av olika certifieringar, uppfyllande av externa krav, genomförande av interna revisioner och hantering av avvikelser. Aktiviteter som är viktiga, men endaste omfattar en mycket liten del av vad ett verkningsfullt kvalitetsarbete innefattar.
Många förväntar sig stora genombrott, fina resultat och ett starkt ledningsengagemang för kvalitet. På det sätt som kvalitetsarbetet ofta bedrivs är detta dessvärre omöjligt. Fokuserar man på fel saker kommer inte den önskade utvecklingen att inträffa. Effekten blir lätt besvikelse, frustration och att kvalitet förpassas till något som måste arbetas med, men som många ser som lite tråkigt och byråkratiskt. Långt från kundorienterad verksamhetsutveckling och offensivt förbättringsarbete.
I detta seminarium kommer Lars Sörqvist som både leder den internationella kvalitetsrörelsen (IAQ) och Sandholm Associates att dyka ner i kvalitetsarbetet med avsikt att förtydliga och klargöra. Fokus kommer att ligga på att ge deltagarna en bättre bild av vad kvalitet är, vad ett bra kvalitetsarbete kan bidra med, hur detta arbete behöver bedrivas för att framgång ska uppnås samt vad kvalitetskompetens är och kan utvecklas. Seminariet vänder sig både till dig som arbetar och leder kvalitetsarbete men också till dig som ingår i en ledningsgrupp och vill öka din förståelse för hur din verksamhet ska kunna öka förmågan att uppnå kundtillfredsställelse, effektivitet och fina resultat samt bidra till en hållbar utveckling.
Datum: 10 september 08:30-09:30 och 24 september 08:30-09:30
Var: Online via Zoom