Lean handlar om att transformera en verksamhets processer utifrån det värde som skapas för de externa kunderna. Målet är att skapa hög kundtillfredsställelse samtidigt som den egna processen effektiviseras. Lean innebär en drastisk utveckling av den interna kulturen samt ett paradigmskifte gällande hur verksamhetens flöden och processer struktureras och drivs. Centralt i Lean är det ledarskap och det medarbetarskap som utövas i verksamheten.
Bokens författare Lars Sörqvist har mångårig erfarenhet gällande Lean och ständiga förbättringar, han har stöttat en mängd olika företag och organisationer i deras Lean-satsningar samt har bedrivit och lett forskning inom området vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
Denna bok avser att ge läsaren förståelse för vad Lean är, hur de verktyg och metoder som tillämpas i Lean fungerar samt hur en verksamhet kan transformeras mot Lean på ett framgångsrikt sätt.
INNEHÅLL
- Introduktion och bakgrund till Lean
- Lean – Principer och möjligheter
- Fastställa kundens behov och förväntningar
- Analysera den befintliga processen
- Skapa effektiva flöden och processer
- Upprätta ett eget utförandesystem enligt Lean
- Ständiga förbättringar och strukturerad problemlösning
- Ledarskap för Lean
- Medarbetarskap för Lean
- Lyckas med Lean
Köp boken via Adlibris: www.adlibris.com