Efter tre år av planering och förberedelser kom äntligen dagarna då konferensen Excellence Summit för första gången genomfördes. Den 11-12 september samlades kvalitetsprofessionella från 14 olika länder i Göteborg för att ta del av det program vi jobbat fram. Bland talarna återfanns många kända namn. Shinichi Sasaki, som är kvalitetsansvarig för Toyota Motor Company, gjorde ett av sina mycket få framträdanden. Han berättade om hur kärnan i Toyotas framgång som handlar om att varje medarbetare har ett ägarskap för sin del av verksamhetens förbättrande och hur detta lett till motivation, engagemang och stolthet över att vara en del av företaget. Sunil Sinha, som medverkat i att utveckla och ansvarar för Tata Groups Business Excellence-program, gav en ingående beskrivning av företagets sätt att arbeta med kundorienterat förbättringsarbete. En intressant sak, som visar allvaret i företagets sätt att fokusera på kvalitet, är att varje bolag inom Tata Group måste ha en mätbart hög nivå på sitt kvalitetsarbete för att få använda företagets logga.
Noriaki Kano, japans ledande professor i kvalitet och dessutom styrelseledamot i framgångsrika japanska företag som Komatsu, gav en djup inblick i sin kända modell (Kano modellen). Anna Granö (vd HP) och Tom Johnstone (fd vd SKF och numera bl a styrelseordförande i Husqvarna) hade en spännande diskussion på scenen om kvalitet och kvalitetsarbetets utveckling. Maria Strömme, världsledande forskare inom nanoteknik, gav en strålande inblick i framtidens materielteknik och hur denna fullständigt kommer att förändra vårt sätt att kunna arbeta. Ett tema på konferensen handlade om digitaliseringens och AI:s roll i framtidens kvalitetsarbete. Elmer Corbin är ansvarig för världens kraftfullaste datorsystem IBM Watson redogjorde för hur ny datorteknik kan komma att dramatiskt förändra hur vi arbetar med kvalitet.
Oerhört intressant var att lyssna när Bill Troy drog paralleller mellan sina erfarenheter från att skapa kultur inom amerikanska försvarsmakten och att bygga en kvalitetskultur. Bill är numera CEO för USA:s nationella kvalitetsorganisation ASQ men har tidigare varit trestjärnig general och då bl a haft roller så som chef för Pentagon och befälhavare över Alaska. Kvalitetsgurun Greg Watson gav deltagarna en inblick i framtidens utveckling av förbättringsmodeller och innovationstekniker. Ett spännande seminarium handlade om digitaliseringens möjligheter avseende samhällets utveckling där Åsa Zetterberg, Nina Nissilä och Sandra Särav, vilka är digitaliseringsansvariga inom svenska, finska respektive estländska regeringarna, diskuterade under moderatorstöd av Sandholms Marita Bergendahl.
Avslutningsvis delades även vår svenska team award ut till årets bästa förbättringsprojekt. Priset som heter ”Lennart Sandholm Prize” gick i år till fönstertillverkaren Nordan.
Nu när konferensen är över för denna gång inleder vi omgående arbetet med att planera Excellence Summit 2020 som kommer att gå om två år i Göteborg! Detta första genomförande kändes jättebra så laddar vi stort inför framtiden!
//Lars