Som följd av COVID-19 har många insett att digitala möten och utbildningar fungerar utmärkt.
Vi har omarbetat flertalet av våra utbildningar till ”blended learning”. Där vi kombinerar digitalt och fysiskt lärande för att uppnå bästa effekt. Vi väljer den digitala undervisningsformen, när denna är bättre eller lika bra, som den fysiska. Genom att reducerande resande är detta ett viktigt steg mot ökad hållbarhet.
Vi använder Zoom som plattform för våra onlineutbildningar.
Digitalt lärande kan ske på olika sätt
Onlinelärande handlar om att ge kurser i realtid medan e-learning innebär att deltagarna följer en förinspelad utbildning. En erfarenhet från digitalt lärande är att det krävs mer reflektion och diskussion i det digitala klassrummet, för att uppnå samma lärande som i det fysiska. Därför utgår våra utbildningar från onlinelärande, där lärare och kursdeltagera möts i realtid. Mycket tid avsätts även för grupparbete och diskussioner i ”break-out-rooms”. E-learning använder vi endast som ett komplement till utbildningar och vid korta utbildningar.
Pedagogik
I digital utbildning skiljer sig pedagogiken från den som används i det fysiska klassrummet. Detta är något som vi på Sandholm Associates lagt tid på att utveckla. Utifrån utvärderingar och nära dialog med våra kursdeltagare har vi funnit nya sätt att arbeta. I våra längre kurser har vi delvis gått mot ett mer inverterat klassrum (flipped classroom) där deltagarna erhåller litteratur, artiklar och inspelade föreläsningar samtidigt som digitala coachningstillfällen införts mellan utbildningsblock.