3
Visar alla 9 resultat
-
Effektiva flöden och processer
En fördjupningskurs om att skapa effektiva flöden och processerKursen fördjupar kunskaperna hur man kan skapa effektiva flöden och processer genom avancerad Lean-metodik. Utifrån en framgångsrikt genomförd värdeflödesanalys arbetar vi oss systematiskt vidare mot effektivare framtida läge genom att fördjupa oss i hur ett dragande och visualiserat flöde utformas. För att stödja inlärningen och få verkliga situationer att diskutera använder vi processimulering. För att kunna förstå och hantera variationer i processen arbetar vi med styrdiagram och duglighet. En fördjupningskurs om att skapa effektiva flöden och processer
Kursen fördjupar kunskaperna hur man kan skapa effektiva flöden och processer genom avancerad Lean-metodik. Utifrån en framgångsrikt genomförd värdeflödesanalys arbetar vi oss systematiskt vidare mot effektivare framtida läge genom att fördjupa oss i hur ett dragande och visualiserat flöde utformas. För att stödja inlärningen och få verkliga situationer att diskutera använder vi processimulering. För att kunna förstå och hantera variationer i processen arbetar vi med styrdiagram och duglighet.Syfte
Att ge fördjupade kunskaper om hur effektiva flöden och processer kan utformas och kontrolleras.Innehåll
– Planerad utjämning och balansering av flöden
– Simulering av beläggning och kö
– Självbalanserande flöden
– Takttid och taktning
– Jidoka
– Reducering av ledtider och cykeltider
– Omställning till dragande system
– Förstå och hantera processens variationer
– Duglighet och styrdiagramProduktblad
Effektivaflodenochprocesser.pdf -
Förändringsledning med fokus på förbättring
En kurs om att leda förändringar med avsikt att förbättra en verksamhetKursen ger kunskaper hur man framgångsrikt arbetar med förändringsledning både på operativ och strategisk nivå i en verksamhet med avsikt att genomföra förbättringar och uppnå fina resultat. Att lyckas med förbättringsarbete handlar i stor utsträckning om att få människor att förstå de förändringar som krävs samt att skapa kvalitetskultur. Detta är ofta svårt samtidigt som vår verktygslåda historiskt innehållit mycket få hjälpmedel för detta syfte. Tyvärr misslyckas därför många kvalitets- och förbättringsaktiviteter just genom att man underskattar eller helt missar de mellanmänskliga och kulturella aspekterna. Genom att förstå hur människor reagerar vid förändring kan eventuella problem ofta förutsägas och förebyggas. Det finns även en mängd tekniker och metoder som kan tillämpas för att enga-gera människor samt för att undvika förändringsmotstånd och negativa reaktioner. En kurs om att leda förändringar med avsikt att förbättra en verksamhet
Kursen ger kunskaper hur man framgångsrikt arbetar med förändringsledning både på operativ och strategisk nivå i en verksamhet med avsikt att genomföra förbättringar och uppnå fina resultat. Att lyckas med förbättringsarbete handlar i stor utsträckning om att få människor att förstå de förändringar som krävs samt att skapa kvalitetskultur. Detta är ofta svårt samtidigt som vår verktygslåda historiskt innehållit mycket få hjälpmedel för detta syfte. Tyvärr misslyckas därför många kvalitets- och förbättringsaktiviteter just genom att man underskattar eller helt missar de mellanmänskliga och kulturella aspekterna. Genom att förstå hur människor reagerar vid förändring kan eventuella problem ofta förutsägas och förebyggas. Det finns även en mängd tekniker och metoder som kan tillämpas för att enga-gera människor samt för att undvika förändringsmotstånd och negativa reaktioner.Syfte
Att ge kunskaper om hur man leder förändringar, som krävs för att en verksamhet ska förbättras och utvecklas, utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv. Efter kursen ska deltagarna kunna identifiera och agera i situationer där det är kritiskt att övertyga, påverka, förändra och/eller engagera människor i samband med förbättring och föränd-ring av en verksamhet och dess processer.Innehåll
• Stort behov av förbättringar i en snabbt föränderlig värld
• Vad innebär och kräver förbättringar och förändringar?
• Förbättrings- och förändringsledning – kompetens och roller
• Människan i förändring – organisationspsykologisk bakgrund och teori
• Förändring på olika systemnivåer – individ, grupp och verksamhet
• Förbered och planera förändring – att förstå historisk bakgrund och förändringsmognad
• Genomför förändring utifrån förändringsledningens hörnstenar
• Påvisa behovet av förändring och förbättring
• Skapa delaktighet, bygga gemensamma visioner och snabbt uppnå goda exempel
• Lyssna, närvara och skapa dialog genom kommunikation och aktiv feedback
• Vidmakthåll och säkra förändring
• Chefskap, ledarskap och medarbetarskap
• Ansvar och ansvarstagandeProduktblad
Forandringsledningmedfokuspaforbattring.pdf -
Introduktion till kundorienterad verksamhetsutveckling & kvalitet
En kurs om hur man framgångsrikt arbetar med kvalitet, förbättringar och kundorienterad verksamhetsutveckling i en organisationDenna kurs ger en grundläggande förståelse för hur ett modernt kvalitets-, förbättrings- och verksamhetsutvecklingsarbete (Total Quality Management, TQM) kan bedrivas inom en organisation. Ett välfungerande kvalitetsarbete har mycket stor betydelse för en verksamhets resultat och framgång. Det handlar både om att ständigt förbättra verksamheten och om att säkra kvaliteten så att inte fel och brister uppstår. Fokus ligger på att möta behoven hos de som verksamheten finns till för på effektivast möjliga sätt. Genom att engagera alla människor på alla nivåer och i alla funktioner i organisationen i detta arbete kan stora effekter uppnås gällande ekonomiskt resultat, kundtillfredsställelse och arbetsmiljö. I allt fler verksamheter har detta blivit en filosofi, som ligger som grund för hur verksamheten leds. En kurs om hur man framgångsrikt arbetar med kvalitet, förbättringar och kundorienterad verksamhetsutveckling i en organisation
Denna kurs ger en grundläggande förståelse för hur ett modernt kvalitets-, förbättrings- och verksamhetsutvecklingsarbete (Total Quality Management, TQM) kan bedrivas inom en organisation. Ett välfungerande kvalitetsarbete har mycket stor betydelse för en verksamhets resultat och framgång. Det handlar både om att ständigt förbättra verksamheten och om att säkra kvaliteten så att inte fel och brister uppstår. Fokus ligger på att möta behoven hos de som verksamheten finns till för på effektivast möjliga sätt. Genom att engagera alla människor på alla nivåer och i alla funktioner i organisationen i detta arbete kan stora effekter uppnås gällande ekonomiskt resultat, kundtillfredsställelse och arbetsmiljö. I allt fler verksamheter har detta blivit en filosofi, som ligger som grund för hur verksamheten leds.Syfte
Att ge förståelse för hur man kan arbeta med kundorienterad verksamhetsutveckling och kvalitet i hela organisationen med målet att förbättra verksamhetens resultat. Deltagarna ska efter genomgången kurs kunna delta i arbetet med att utarbeta och genomföra program för kvalitet, verksamhetsutveckling och ständiga förbättringar.Innehåll
– Kvalitet och verksamhetsutveckling – historia och bakgrund
– Kvalitetsarbetets möjligheter och potential
– Kvalitet, kunder och kundbehov
– Kvalitetssäkring och effektiva ledningssystem
– Certifiering mot ISO 9001
– Kundorienterad verksamhetsutveckling genom problemlösning och flödesutveckling
– Ledarskap för ständiga förbättringar
– Förbättringsarbetets organisation – roller och ansvar
– Effektiva flöden, processutveckling och Lean
– Ständiga förbättringar, problemlösning och Sex Sigma
– Vägen till framgång, nöjda kunder och rätt kvalitetProduktblad
Introduktiontillkundorienteradverksamhetsutveckling.pdf -
Kvalitetsbristkostnader, slöserier och värdeskapande effektivisering
En kurs om att identifiera och eliminera kvalitetsbristkostnader och slöserierKvalitetsbrister, slöserier och bristande effektivitet kostar företag och organisationer enorma belopp varje år. Kvalitetsbristkostnaderna är de kostnader som skulle försvinna om alla verksamheter utfördes på ett optimalt sätt. Erfarenheten visar att man ofta hittar mellan 20 och 40 procent av den totala kostnadsmassan i sådana ”onödiga kostnader” då en analys av en verksamhets kvalitetsbristkostnader genomförs. Endast en liten del av de resurser som använda leder direkt till att värde skapas för dem verksamheten finns till för. Dessa kostnader kan genom ett systematiskt förbättringsarbete kraftfullt reduceras och därigenom leda till mycket omfattande besparingar. I denna kurs ger vi deltagarna kunskaper om hur man identifierar kvalitetsbristkostnader och slöserier i en verksamhet och dess processer. Deltagarna lär sig olika metoder och verktyg för att identifiera, kartlägga, mäta och analysera brister och förbättringsmöjligheter. Fokus ligger även på hur dessa brister kan reduceras och elimineras. En kurs om att identifiera och eliminera kvalitetsbristkostnader och slöserier
Kvalitetsbrister, slöserier och bristande effektivitet kostar företag och organisationer enorma belopp varje år. Kvalitetsbristkostnaderna är de kostnader som skulle försvinna om alla verksamheter utfördes på ett optimalt sätt. Erfarenheten visar att man ofta hittar mellan 20 och 40 procent av den totala kostnadsmassan i sådana ”onödiga kostnader” då en analys av en verksamhets kvalitetsbristkostnader genomförs. Endast en liten del av de resurser som använda leder direkt till att värde skapas för dem verksamheten finns till för. Dessa kostnader kan genom ett systematiskt förbättringsarbete kraftfullt reduceras och därigenom leda till mycket omfattande besparingar. I denna kurs ger vi deltagarna kunskaper om hur man identifierar kvalitetsbristkostnader och slöserier i en verksamhet och dess processer. Deltagarna lär sig olika metoder och verktyg för att identifiera, kartlägga, mäta och analysera brister och förbättringsmöjligheter. Fokus ligger även på hur dessa brister kan reduceras och elimineras.Syfte
Att ge kunskap om hur kvalitetsbrister och slöserier kan identifieras och mätas samt hur kvalitets-bristkostnader kan bestämmas och möjliga förbättringar preciseras i form av business case. Deltagarna kommer även att förståelse för hur ett systematiskt förbättringsarbete kan bedrivas med avsikt att reducera kvalitetsbristkostnader och uppnå mätbara finansiella effekter.Innehåll
• Kvalitet, kundbehov och kundorienterad verksamhetsutveckling
• Kvalitetsbristkostnader och ekonomisk potential i kvalitetsarbetet
• Kundtillfredsställelse, lojalitet och ekonomiska kundeffekter
• Effektivitet, slöserier och värdeskapande
• De 8 vardagsslöserierna
• Att identifiera kvalitetsbrister
• Analys av värdeflöden
• Analys av processens ändamålsenlighet och stabilitet
• Best practice och benchmarking
• Beräkna kvalitetsbristkostnader och ställa upp business case
• Utforma projektdirektiv och förbereda för förbättring
• Systematiskt förbättringsarbete, förbättringskunskap och förbättringsprocessens uppbyggnad
• Reducering av kvalitetsbrister och slöserier genom faktabaserad problemlösning och processutvecklingProduktblad
Kvalitetsbristkostnader.pdf -
Kvalitetsrevision
Värdeskapande kvalitetsrevision med fokus på ständiga förbättringarVerksamheter och ledningssystem måste kontinuerligt revideras och följas upp för att verifiera att arbetet bedrivs på avsett vis och för att identifiera möjliga förbättringar. Välfungerande och värdeskapande interna revisioner kan påtagligt bidra till att skapa ett levande ledningssystem med hög funktionallitet och effektivitet. Bra revisioner skapar förutsättningar för en konstruktiv dialog med organisationen om hur arbetet fungerar och kan behöva förbättras. Värdeskapande revisioner utgår dessutom från ett strategiskt välförankrat revisionsprogram och genomförs med professionalism och tydligt syfte. Revisorernas förståelse för hur man genomför revisioner på ett pedagogiskt och resultatfokuserat sätt är då av största vikt. Denna utbildning ger de kunskaper som krävs för att en intern revisor ska kunna genomför effektiva och värdeskapande system-, process- och produktinriktad kvalitetsrevision. Värdeskapande kvalitetsrevision med fokus på ständiga förbättringar
Verksamheter och ledningssystem måste kontinuerligt revideras och följas upp för att verifiera att arbetet bedrivs på avsett vis och för att identifiera möjliga förbättringar. Välfungerande och värdeskapande interna revisioner kan påtagligt bidra till att skapa ett levande ledningssystem med hög funktionallitet och effektivitet. Bra revisioner skapar förutsättningar för en konstruktiv dialog med organisationen om hur arbetet fungerar och kan behöva förbättras. Värdeskapande revisioner utgår dessutom från ett strategiskt välförankrat revisionsprogram och genomförs med professionalism och tydligt syfte. Revisorernas förståelse för hur man genomför revisioner på ett pedagogiskt och resultatfokuserat sätt är då av största vikt. Denna utbildning ger de kunskaper som krävs för att en intern revisor ska kunna genomför effektiva och värdeskapande system-, process- och produktinriktad kvalitetsrevision.Syfte
Deltagarna ska efter genomgången kurs kunna planera och genomföra värdeskapande och effektiva kvalitetsrevisioner. Förståelse ska dessutom uppnås för hur ett levande ledningssystem skapas och kan bidra till verksamhetens resultat och framgång.Innehåll
– Kvalitetsrevisioner som en del av verksamhetens kvalitetsarbete
– Ledningssystem för kvalitet
– Kvalitetsstandarder och ISO 9001
– Revisionsmetodik och ISO 19011
– Systemdokumentation, revisionsunderlag och förberedelser
– Planering av revisioner av olika slag
– Revisorns roll, uppträdande och intervjuteknik
– Genomförande av revisioner och hantering av vanliga svårigheter
– Hantering av avvikelser, uppföljning och förbättringsarbete
– Utvärdering och förbättring av revisionsprocessenProduktblad
Kvalitetsrevision.pdf -
Problem solving and root-cause analysis (Yellow Belt)
A training course about systematic improvement methodology and basic problem-solving toolsThis training course introduces methods and tools that are most important when solving prob-lems and working with continual improvements. The course is based om the Six Sigma DMAIC model and the participants learns how to solve problems and implement the solutions needed to achieve good results. We focus on how to identify, define, understand and solve problems and how to implement, control and follow up solutions in both manufacturing and service organiza-tions. This course gives a Six Sigma Yellow Belt level. What the participants learn is also suitable for basic problem solving in other improvement concepts like Lean, TQM, Kaizen and 8D. Problem solving methodology and use of ef-fective tools are of great importance to suc-cess when working with continual improve-ments. Important steps in this work are define and scoop problems, identify root causes, find, test and implement solutions, follow-up improvements etc. The Six Sigma DMAIC is the most common model used in this work. It is also critical to have a solid knowledge base over problem-solving methods and QC-tools. A training course about systematic improvement methodology and basic problem-solving tools
This training course introduces methods and tools that are most important when solving prob-lems and working with continual improvements. The course is based om the Six Sigma DMAIC model and the participants learns how to solve problems and implement the solutions needed to achieve good results. We focus on how to identify, define, understand and solve problems and how to implement, control and follow up solutions in both manufacturing and service organiza-tions. This course gives a Six Sigma Yellow Belt level. What the participants learn is also suitable for basic problem solving in other improvement concepts like Lean, TQM, Kaizen and 8D. Problem solving methodology and use of ef-fective tools are of great importance to suc-cess when working with continual improve-ments. Important steps in this work are define and scoop problems, identify root causes, find, test and implement solutions, follow-up improvements etc. The Six Sigma DMAIC is the most common model used in this work. It is also critical to have a solid knowledge base over problem-solving methods and QC-tools.Syfte
To provide the knowledge and ability to apply effective methods and basic tools used in con-tinual improvements and problem solving.
The course offers a Yellow Belt diploma in Six Sigma.Innehåll
Produktblad
YellowBeltEnglish.pdf -
Problemlösning med förbättringsverktyg (Yellow Belt)
En kurs om faktabaserat förbättringsarbete och verkningsfulla förbättringsverktygI denna utbildning får du god förståelse för förbättringsarbete enligt Sex Sigma samt kun-skaper om systematisk problemlösningsmetodik och grundläggande förbättringsverktyg. Under kursen följer vi förbättringsarbetets naturliga steg och börjar med att lära oss att de-finiera och avgränsa ett problem samt att ta fram den fakta som krävs för att en bra lösning ska kunna utvecklas. Därefter går vi vidare och fördjupar oss i hur man genomför rotorsaksanalyser samt fastställer och verifierar verkningsfulla åtgärder. Slutligen lär vi hur dessa åtgärder implementeras, säkras och följs upp. För att förbättringsarbetet ska lyckas behövs goda kunskaper om effektiva förbättringsverktyg och hjälpmedel, vilket denna utbildning ger dig. Utbildningen leder till Yellow Belt-kompetens i enlighet med Sex Sigma. En kurs om faktabaserat förbättringsarbete och verkningsfulla förbättringsverktyg
I denna utbildning får du god förståelse för förbättringsarbete enligt Sex Sigma samt kun-skaper om systematisk problemlösningsmetodik och grundläggande förbättringsverktyg. Under kursen följer vi förbättringsarbetets naturliga steg och börjar med att lära oss att de-finiera och avgränsa ett problem samt att ta fram den fakta som krävs för att en bra lösning ska kunna utvecklas. Därefter går vi vidare och fördjupar oss i hur man genomför rotorsaksanalyser samt fastställer och verifierar verkningsfulla åtgärder. Slutligen lär vi hur dessa åtgärder implementeras, säkras och följs upp. För att förbättringsarbetet ska lyckas behövs goda kunskaper om effektiva förbättringsverktyg och hjälpmedel, vilket denna utbildning ger dig. Utbildningen leder till Yellow Belt-kompetens i enlighet med Sex Sigma.Syfte
Att ge kunskaper om effektiva metoder och hjälpmedel som används i ett resultatinriktat förbättringsarbete. Deltagarna ska efter genomförd utbildning självständigt kunna driva enklare för-bättringsprojekt och under mentorskap av en Black Belt även kunna hantera mer komplicerad problemlösning.Innehåll
• Introduktion till kvalitet, förbättringsarbete och kundorienterad verksamhetsutveckling
• Ekonomisk potential, kvalitetsbristkostnader och kundrelaterade förbättringsmöjligheter
• Sex Sigma och Lean – bakgrund och innebörd
• Förbättringsarbetets organisation – roller och ansvar
• Ledarskap för ständiga förbättringar
• Att identifiera förbättringsmöjligheter och välja strategiskt viktiga förbättringsprojekt
• Planera och leda mindre förbättringsprojekt
• Definiera och avgränsa förbättringsprojekt
• Ta fram business case och förstå kundernas behov
• Kartlägga och förstå bakomliggande processer
• Identifiera kritiska faktorer, ta fram en mätplan och genomföra mätningar
• Rotorsaksanalys genom orsaksnedbrytning
• Grundläggande problemlösnings- och förbättringsverktyg
• Att identifiera, välja och validera lösningar
• Genomföra åtgärder och leda den förändring som uppstår
• Följa upp, säkra och rapportera resultatProduktblad
Problemlosningmedforbattringsverktyg.pdf -
Processledning och processutveckling
En kurs om att identifiera, utveckla och styra verksamhetens processerAllt arbete i en organisation bedrivs i processer. För alla processer gäller att de ska vara ändamålsenliga och värdeskapande. Alla processer måste även styras på ett sätt som leder fram till goda resultat. För att så ska kunna ske krävs ett systematiskt processutvecklingsarbete där verksamhetens processer ständigt analyseras, förbättras och transformeras med sikte på nya mer effektiva flöden. Centralt i processabetet är dessutom att verksamhetens processer måste ledas. För detta krävs tydliga roller och ansvar. En kurs om att identifiera, utveckla och styra verksamhetens processer
Allt arbete i en organisation bedrivs i processer. För alla processer gäller att de ska vara ändamålsenliga och värdeskapande. Alla processer måste även styras på ett sätt som leder fram till goda resultat. För att så ska kunna ske krävs ett systematiskt processutvecklingsarbete där verksamhetens processer ständigt analyseras, förbättras och transformeras med sikte på nya mer effektiva flöden. Centralt i processabetet är dessutom att verksamhetens processer måste ledas. För detta krävs tydliga roller och ansvar.Syfte
Att ge kunskaper om hur man kan arbeta framgångsrikt med att utveckla och leda en verksamhets processer så att det levererade kundvärdet ökar samtidigt som den nödvändiga resursåtgången minskar. Avsikten med denna kurs är att ge en överblick och helhetsbild av hur man kan arbeta systematiskt med processutveckling och leda verksamheten via dess processer.Innehåll
– Kundorienterad verksamhetsutveckling med fokus på resultat
– Processbegreppet och processorientering
– Identifiera, avgränsa och kartlägga processer
– Processanalys
– Introduktion till Lean och flödesutveckling
– Transformation av processer
– Förbättring och utveckling av processer
– Problemlösning med Sex Sigma och DMAIC
– Innovation och nytänkande i processen
– Processers ändamålsenlighet och styrning
– Lednings- och produktionssystem
– Processledning
– Roller och ansvar i processen
– Genomförande av simulering av flödestransformation genom LeanspelProduktblad
Processledningochprocessutveckling.pdf -
Statistisk processanalys
En kurs om hur man går från tro till vetande med statistiska metoderDet finns variationer i alla processer i både tillverkande och tjänsteproducerande verksamheter. Det kan vara variationer mellan olika produktexemplar, olika tidpunkter, olika tjänstetillfällen, olika kunder etc. Om variationerna är stora i förhållande till de ställda kraven uppstår lätt fel, brister och avvikelser. Om goda resultat ska uppnås är det betydelsefullt att analysera, reducera och styra dessa variationer med hjälp av statistiska metoder. Genom statistisk analys av tillgänglig data erhålls dessutom möjlighet att fatta faktabaserade beslut. I dagens verksamheter ökar detta behov snabbt då mängden tillgänglig data blir allt större. Denna kurs lär dig att fatta beslut på fakta och därmed slipp ta felaktiga beslut i onödan. En kurs om hur man går från tro till vetande med statistiska metoder
Det finns variationer i alla processer i både tillverkande och tjänsteproducerande verksamheter. Det kan vara variationer mellan olika produktexemplar, olika tidpunkter, olika tjänstetillfällen, olika kunder etc. Om variationerna är stora i förhållande till de ställda kraven uppstår lätt fel, brister och avvikelser. Om goda resultat ska uppnås är det betydelsefullt att analysera, reducera och styra dessa variationer med hjälp av statistiska metoder. Genom statistisk analys av tillgänglig data erhålls dessutom möjlighet att fatta faktabaserade beslut. I dagens verksamheter ökar detta behov snabbt då mängden tillgänglig data blir allt större. Denna kurs lär dig att fatta beslut på fakta och därmed slipp ta felaktiga beslut i onödan.Syfte
Deltagarna ska efter genomgången utbildning kunna tillämpa metoderna som ingår i statistisk processtyrning (SPS) i praktiskt arbete.Innehåll
– Vad är brus och vad är avviker från det normala?
– Slumpmässiga och systematiska variationer
– Utvärdering av nyckeltal i tidsföljd: I-mR Chart, Xbar-R Chart, P Chart
– Estimate och stages
– När skall man styra/reagera och när stör man processen om man agerar?
– Att använda kunskapen om processens tidigare variationer
– Faran av att summera data i tidsföljd
– Processutfall och processduglighet (Cp och Cpk)
– Genomförande av duglighetsstudierProduktblad
Statistiskprocessanalys.pdf